Historie vzniku Mutant Chronicles

30.10.21 - Gediman - Komentáře (0)
Stručné shrnutí historie vývoje franšízy Mutant Chronicles.
Švédská firma Target Games AB byla založena v roce 1980 a jejím původním cílem bylo prodávat zahraniční deskové a stolní RPG hry. Nicméně už v roce 1981 založila studio Äventyrsspel, které vyvíjelo vlastní RPG hry – tou první byla v roce 1982 Drakar och Demoner (Draci a démoni), vytvořená jako místní konkurence pro Dungeons and Dragons. Následovaly další hry, mezi nimi hlavně předchůdci samotného Mutant Chronicles:

Předchůdci
V roce 1984 vznikla stolní RPG hra Mutant, která se odehrávala v blíže nespecifikovaném postapokalyptickém světě hodně ve stylu RPG Gamma World. Vyskytovali se tu lidští i zvířecí mutanti – humanoidní zvířata.
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 1986 vznikla stolní RPG hra Mutant 2. I když se oficiálně jednalo o rozšíření pro hru Mutant, měla předělaný systém a též jasněji definovaný svět: byla to postapokalypsa ve stylu Mad Max, odehrávala se ve Skandinávii. V roce 2014 vyšla nové edice této hry, Mutant: Year Zero. A v roce 2018 vyšla i PC hra, Mutant Year Zero: Road to Eden.
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 1989 vznikla stolní RPG hra Mutant 2089, známá také jako Nya Mutant (Nový Mutant). Došlo zde k rebootu: svět byl nyní ve stylu cyberpunk, hodně se podobal světům Blade Runner a Judge Dredd. Odehrával se v roce 2089, kdy velké korporace ovládaly megaměsta, zatímco v pustinách žili mutanti. Bylo tu řečeno, že existují kolonie mimo Zemi, se kterými korporace ztratily kontakt. Měla vyjít dodatečná příručka Zero G, která o nich měla přinést informace, stejně jako o tajemné organizaci Bratrstvo a o záhadných silách Temnoty. Tato příručka nikdy nevyšla, ale tvůrci začali publikovat návody, jak v tomto světě použít prvky ze své další RPG hry Kult (z roku 1991).
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 1992 vznikla stolní RPG hra Mutant RYMD (Mutant VESMÍR). Tvůrci v podstatě vzali nápady ze hry Mutant 2089 (čistokrevné sci-fi) a zkombinovali je s nápady ze hry Kult (nadpřirozený horor). Bylo to pojato jako pokračování Mutant 2089, ve stejném světě, ovšem v roce 2192. Stále se jednalo o cyberpunk s pokročilou technologií, ale nyní se odehrával v celé Sluneční soustavě. Svět se již velmi podobal Mutant Chronicles: bylo tu všech pět megakorporací, Kartel a Bratrstvo a hlavním protivníkem bylo Zlo (předchůdce Temné legie, vedlo ho sedm Apoštolů) z desáté planety Nero. Ilustraci, která se objevila na krabici, vytvořil Paul Bonner – byla následně recyklována do Mutant Chronicles, stejně jako spousta dalších obrázků. Hra se vydávala jen krátce. Zajímavostí je, že k ní vyšla rozšiřující příručka Operation Kirkwood, která na sobě měla nové logo: ozubené kolo s křídly a trojrohou hlavou, s nápisem „Mutant“ a podtitulem „Chronicles“. Je to přímý předchůdce názvu a loga Mutant Chronicles.
Historie vzniku Mutant Chronicles

Příručka Operation Kirkwood byla poslední produkt, na kterém firma Target Games používala značku Äventyrsspel.

Vznik a zlatý věk
V roce 1993 konečně vyšla RPG hra Mutant Chronicles. Jednalo se o další reboot. Svět se posunul do vzdálené budoucnosti a byl do něj zakomponován technologický úpadek. Styl cyberpunk se změnil na styl dieselpunk, čímž se svět stal na svoji dobu unikátním. Je to science fantasy, kde nadpřirozené síly jsou časté. Sami autoři však označovali svět za „techno-fantasy“, nejspíš proto, že termín science fantasy nebyl v té době ještě tak známý. Mutant Chronicles dostalo anglický překlad a expandovalo do světa. Pro podporu hráčů vyšla trilogie románů: In Lunacy (1993), Frenzy (1994) a Dementia (1994). Ty ukazovaly, jak svět Mutant Chronicles funguje z pohledu postav.
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 1993 vznikly též stolní hry Siege of the Citadel a Blood Berets, v roce 1994 pak vznikla třetí stolní hra, Fury of the Clansmen.

V roce 1994 vznikla karetní hra Doomtrooper a v roce 1995 stolní wargame Warzone, obě vycházely i u nás, a dokonce v češtině – což byla velká konkurence pro karetní hru Magic: The Gathering a stolní wargame Warhammer 40.000.

V roce 1995 vznikla také hra pro konzole, plošinovka Doom Troopers. A v roce 1996 vyšel pětidílný komiks Golgotha, jehož ilustrace byly později použity pro rozšiřující sady karet Doomtrooper.

V roce 1997 vznikla druhá edice RPG Mutant Chronicles. Protože obsahovala jen malé změny v pravidlech, byla zcela kompatibilní se všemi rozšiřujícími příručkami první edice. Vyšla též druhá karetní hra, Dark Eden. Ta se odehrávala na Temném Edenu, postapokalyptické Zemi. Vydávala se však jen krátce.
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 1998 vznikla druhá edice Warzone. Měla hezčí figurky, ovšem obsahovala spoustu fluffových retconů – dalo by se říct, že to byl z pohledu fluffu kompletní reboot, což byl od autorů poněkud zvláštní krok.

Úpadek a snahy o vzkříšení
V roce 2000 byl ohlášen vývoj počítačové hry Warzone Online: Mutant Chronicles. Pracovala na ní firma Paradox Interactive (součást Target Games), mělo se jednat o strategii odvozenou od stolní wargame verze. Vývoj však byl ukončen.

V roce 2004 vznikla třetí edice Warzone (Warzone: Universe Under Siege, známá také jako Ultimate Warzone), od firmy Excelsior Entertainment. Fluffově se vrátila ke klasickému Mutant Chronicles, ale brala i prvky z druhé edice – samozřejmě hlavně jednotky.

V roce 2006 švédské studio COG Games začalo pracovat na třetí edici RPG. Ze zveřejněných materiálů bylo jasné, že se design (i fluff) světa měl zásadně změnit. Studio nedokázalo hru dokončit včas a v roce 2009 ztratilo práva.

V roce 2008 měl premiéru film Mutant Chronicles. I když měl poměrně známé herce (Ron Perlman, Thomas Jane, John Malkovich), se světem Mutant Chronicles měl společných jen pár jmen a názvů.

Ve stejném roce vznikla stolní hra Mutant Chronicles Collectible Miniatures Game, od firmy Fantasy Flight Games. Design figurek však vůbec neodpovídal Mutant Chronicles a nebyl ani pěkný. Hra byla celkově neúspěšná a brzy byla ukončena.

V roce 2013 firma Prodos Games vydala čtvrtou edici hry Warzone (Warzone Resurrection). Hra rozšířila fluff, ovšem výrazně změnila design většiny jednotek – vojáci vypadali velmi futuristicky, což neodpovídalo dieselpunk stylu Mutant Chronicles. V roce 2016 vyšla od stejných tvůrců pátá edice… de facto druhá edice Warzone Resurrection, lišila se jen úpravou pravidel. Prodej byl ukončen v roce 2018.

V roce 2015 vznikla třetí edice RPG Mutant Chronicles, od firmy Modiphius Entertainment. Měla zcela nová pravidla a výrazně expandovala fluff, bohužel v něm ale provedla též několik retconů. Některé ilustrace odkazovaly na původní styl, což bylo dobré, jiné ale byly poměrně moderní a vůbec nezapadaly. Termín „techno-fantasy“ byl zachován.
Historie vzniku Mutant Chronicles

V roce 2019 vyšla druhá edice stolní hry Siege of the Citadel, též od Modiphius Entertainment.

V roce 2020 vyšla na Steamu digitální verze karetní hry Doomtrooper. Nejedná se o úplně přesnou adaptaci „papírové“ verze, protože obsahuje určité změny.




Předchůdce loga Mutant Chronicles, z příručky Operation Kirkwood:
Historie vzniku Mutant Chronicles
Klasické logo Mutant Chronicles:
Historie vzniku Mutant Chronicles
Logo používané 3. edicí RPG:
Historie vzniku Mutant Chronicles

Úvod | Projekt Void © 2009-2024
Původní texty a zdrojový kód nesmí být bez souhlasu šířeny. Stránky založeny na redakčním systému FoxAxe
Web tip: Anime, filmy, hry; Postavy, osobnosti

Načtení stránky trvalo 0.0031 vteřin